تحقیق در مورد سیستم سوخت pdf

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 تحقیق در مورد سیستم سوخت pdf دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد سیستم سوخت pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي تحقیق در مورد سیستم سوخت pdf،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد سیستم سوخت pdf :

مقدمه
تصفیه و تهیه بنزین اتومبیل – بنزین یكی از چند مشتقات نفتی است كه از نفت خام بدست می آید نفت خام در تصفیه خانه و در داخل یك مخزن بلند فلزی تقطیر می شود . این مخزن را برج تقطیر جزء به جزء‌(Fractionating Tower) می گویند .
نفت خام در داخل كوره گرم شده و به درجه حرارتی می رسد كه تمام مشتقاتی كه باید تهیه گردند بصورت گاز در می آیند . گاز متصاعد شده پس از عبو از مراحل مختلف تقطیر شده و به مایع تبدیل می گردد .

بنزینی كه از برج تقطیر بدست می آید دارای اكتان پایین است وبایستی عمل آورده شود و اكتان مناسب را كسب نماید و فرآیندی را طی نماید كه عوامل زنگ زدگی و چسبندگی را از بین برده و یا اینكه حداقل آنها را بی اثر نماید . سپس به گرید یا درجات مختلف جداسازی شده و برای افزایش مقاومت آنها در برابر انفجار و نیز چلوگیری از یخ زدن كاربراتور، افزودنی های لازم به آن اضافه می شود .
بنزین ، مخصوصاً‌ برخی از گرید های بالا بعنوان فرآورده جانبی و به روش شیمیایی نیز تولید می گردد اما منبع اكثر بنزین ها نفت خام می باشد .

سیستم سوخت
1-چگونگی كار سیستم سوخت : برای اینكه موتور به راحتی روشن شود و بدون اشكال گاز خورده . از نظر مصرف سوخت نیز مقرون به صرفه باشد و درعین حال بتواند تمام قدرت را تولید نماید و د رحین رانندگی خاموش نشود ، كاربراتور نقش اساسی خواهد داشت .
به طور خلاصه ، وظیفه كا ربراتور مخلوط كردن مقدار صحیح از سوخت با مقدار متناسب از هوا جهت احتراق در سیلندرها و نیز ارسال به موقع از مخلوط تبخیر شده مذكور به هر سیلندر و برابر نیاز آن می باشد . سیكل كامل كاربراتور از لحظه مخلوط شدن سوخت با هوا شروع شد ه و تا لحظه احتراق در سیلندرها ادامه دارد . از اینرو این سیكل شامل كاربراتور ، منیفولد هوا ، سوپاپ هوا ، وحتی اتاق احتراق و پیستون نیز می گردد .

سوخت لازم برای كاربراتور از طریق سیستم سوخت تامین می گردد و این سیستم شامل باك بنزین ، تلمبه یا پمپ بنزین و تعدادی صافی بنزین می باشد . پمپ بنزین ،‌سوخت را با فشار به پیاله سوخت كه دارای شناور است می فرستد و صافی نیز از ورود مواد زاید به سیستم سوخت جلوگیری می نماید .

نسبت اختلاط سوخت و هوا : بنزین از نظر درجه اكتان انواع مختلفی دارد و در مورد اكثر آنان تناسب صحیح اختلاط بنزین و هوا از حیث وزن عبارت است از حدود 15 قسمت هوا به 1 قسمت از بنزین كه آنرا « نسبت شیمیایی » اختلاط گویند و احتراق كامل سوخت را تضمین می نماید . اما در عمل این اختلاط یا نسبت بنزین و هوا حداكثر قدرت راتولید نمی كند و از نظر مصرف بنزین اقتصادی نمی باشد . برای رانندگی معمولی و سرعت اقتصادی نسبت اختلاط حدود 16 به 1 یعنی 16 قسمت هوا و یك قسمت بنزین لازم است .درحالیكه روشن كردن موتور در هوای سرد ممكن است حتی به مخلوطی از 1 قسمت بنزین و 1 قسمت هوا نیاز باشد . به طور كلی نسبت اختلاط در شرایط مختلف به شرح زیر می باشد :

• لحظه استارت زدن با نسبت اختلاط كمتر و متوسط
• در سرعتهای پایین و دور آرام با نسبت اختلاط كمتر و متوسط
• در سرعت اقتصادی با نسبت اختلاط ضعیف ( 16 به 1 )
• هنگام گاز دادن و سرعت های بالا با نسبت اختلاط قوی

ا زسوختن بنزین و هوا موادی باقی می ماند كه شامل مونوكسید كربن (CO) ، انیدرید كربنیك (CO2) و هیدروكرتن های مختلف و اكسیدهای ازت می باشد . میزان این مواد در دود اگزوز بستگی به مقدار بنزین در مخلوط سوخت و هوا دارد .
2-لوله كشی سوخت
بنزین از باك بنزین كه در عقب اتومبیل قراردارد به محفظه شناور كاربراتور جریان می یابد . از آنجایی كه این محفظه در سطحی بالاتر از باك بنزین قرار گرفته ،‌یك عدد پمپ در مسیر قرار دارد تا بنزین را با فشار به كاربراتور بفرستد كه معمولاً در نزدیكی كاربراتور قرار گرفته است .
3-ساختمان كاربراتور ساده
هوا پس از عبور از صافی به داخل «‌دهانه مخروطی* » مكیده می شود . این كانال در یك نقطه باریك است و باعث می گردد تا در آن نقطه هوا با سرعت بیشتری حركت كند و فشار كمتر شود ( زیرا حاصلضرب فشار در سرعت مقداری ثابت است .)

در دهانه مخروطی یك نوع خلاء جزیی ایجاد می گردد و بنزین در اثر آن از پیاله كاربراتور كشیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا از طریق منیفولد هوا به داخل موتور فرستاده می شود . مقدار و سرعت جریان مخلوط بنزین و هوا توسط پدال گاز كنترل می گردد .
سوزن شناور برای كنترل جریان سوخت از باك بنزین بوده و شناور نیز همواره سطح بنزین در پیاله را كنترل می كند . هرزمان كه سطح بنزین در پیاله بالارود ، شناور نیز بالارفته و به كمك اهرم ، سوزن را به طرف بالا حركت می دهد و روزنه را تنگتر یا مسدود می نماید .
اصول كاربراتور
همان طور كه دربالا گفته شد هوا تحت تأثیر خلاء ایجاد شده د ردهانه مخروطی به داخل اتاق احتراق كشیده می شود د رحقیقت این خلاء وقتی ایجاد می شود كه پیستون در داخل سیلندر برای نفس كشی (مرحله تنفس ) پایین می رود و همزمان سوپاپ هوا نیز باز شده و مرحله تنفس آغاز می گردد هوایی كه از كاربراتور می گذرد به وسیله یك درچه لولایی به نام دریچه كفگیرك گاز كنترل شده كه آن نیز به نوبه خود به وسیله پدال گاز كم و زیاد می شود مقدار این هوا علاوه بر وضعیت و قرارگرفتن دریچه گاز به سرعت موتور نیز بستگی دارد این وظیفه كاربراتوراست كه تعیین نماید كه بنزین مجاز كه به داخل جریان هوا كشیده شده یا مخلوط مورد نیاز به اتاق احتراق فرستاده می شود .

بنزین از مخزن ذخیره یا پیاله كارپراتور تا دهانه مخروطی لوله كشی شده و وارد جریان ها كه به سوی اتاق احتراق در حركت است می گردد . دهانه‌ مخروطی بر اساس اصل نهاده شده در همین اساس نیز كار می كند اصل می گوید اگر در نقطه ای سرعت جریان آب یا گاز زیر فشار در آن نقطه كمتر می شود به طوریكه حاصلضرب فشار در سرعت در هر نقطه همواره مقداری ثابت است .
وقتی هوا از قسمت باریك دهانه مخروطی عبور می كند ، سرعت آن افزایش یافته و در معرض فشار هوای كمتر قرار می گیرد و لذا بنزین از ژیگلور به داخل محفظه كشیده شده و به همراه جریان هوا به اتاق احتراق می رسد . سرعت زمانی حداكثر خواهد بود كه اتومبیل با حداكثر سرعت در حركت و دریچه یا كفگیرك گاز نیز كاملاً باز باشد و سرعت عبور هوا از داخل دهانه مخروطی بیشتر باشد ، مقدار بیشتری بنزین مكیده شده و به اتاق احتراق فرستاده می شود . درعمل ، یك كاربراتور با چنین مكانیزم ساده ،‌كارآیی نداشته و قابل قبول نخواهد بود زیرا بنزین و هوا از نظر سرعت و غیره دارای خصوصیات مشترك نیستند .
وقتی هوا سریعتر حركت كند ، غلظت یا چگالی آن كمتر می شود ، در حالیكه غلظت بنزین در سرعتهای مختلف تغییر نمی كند . از آنجایی كه برای احتراق مفید و مؤثر ، بنزین و هوا باید به صورت وزنی مخلوط شوند ( بانسبت اختلاط حدود 15به1 ) با افزایش سرعت هواكه موجب نزول غلظت آن می گردد ، مخلوط از نظر مقدار بنزین تدیجاً غلیظ تر و غنی تر شده و در نهایت آنقدر غنی می شود كه قابل احتراق در سیلندر نخواهد بود و این مشكلی بود كه باید چاره جویی می گردید . برای غلبه بر این مشكل دو راه حل اتخاذ گردید . در كاربراتور های با ژیگلور ثابت ،

بنزین قبل از اینكه از ژیگلور عبور كند با مقداری هوا مخلوط شده و سپس از طریق لوله سوراخدار (Emulsion Tube) * و یا ژیگلور كمكی (Correction jec) خارج می شود را محل دوم استفاده از كاربراتورهای با ژیگلور متغیر می باشد كه مقدار عبور بنزین از پیگلور و نیز دهانه مخروطی آن بر حسب نیاز تغییر می كند و لذا نسبت صحیح اختلاط بنزین و هوا حفظ می گردد .
سطح بنزین بوسیله والو و سوزن شناور در داخل پیاله كاربراتور حفظ و كنترل می شود . انتهای لوله بنزین در دهانه مخروطی نیز بایستی اندكی بالاتر از سطیح بنزین در پیاله باشد تا از سرریز كردن بنزین جلوگیری نماید . این بدان معنی است كه قبل از اینكه بنزین بتواند وارد جریان هوا در دهانه مخروطی گردد بایستی مقداری ( حدود نیم سانتیمتر ) به بالا كشیده شود و در این حالت خلاء ایجاد شده كافی خواهد بود تا بنزین را به بالای لولهیا ژیگلور كشیده و به صورت ذرات ریز وارد محفظه نماید .
علاوه برمكش مخلوط بنزین و هوا ، سیستم كاربراتور باید قادر باشد كه بنزین را تبخیر نموده و آنرا كاملاً باهوا مخلوط كند و سپس به طور یكسان بین سیلندرها تقسیم نماید .

بنزین به صورت قطره وارد دهانه مخروطی می شود ؛چنانكه كاربراتور دارای ژیگلور ثابت باشد قبلاً باهوا مخلوط و آماده می شود ؛ اما اگر دارای ژیگلور متغیر باشد ،‌قطرات بنزین توسط سرعت جریان هوا به صورت پودر و تبخیر شده در می آید .
وقتی هوا و بنزین به صورت اسپری یا افشان از ژیگلور خارج می شود ، با ناحیه ای كه بر اثر مكش پیستون از قبل در آن خلاء به وجود آمده ، مواجه گشته و تغییر شكل می دهد و به گاز مبدل می گردد . درجه و شدت تبخیر بستگی به میزان خلاء در منیفولد ورودی داشته كه آن نیز با سرعت موتور و مقدار باز و بسته بودن كفگیرك گاز تغییر می كند .

در سرعت بالا وقتی دریچه گاز كاملاً باز شود ، خلاء ایجاد شدهمی تواند به حدی پایین باشد كه قسمت اعظم بنزین كه هنوز به صورت مایع است به همراه هوا و یا از ناحیه جدار منیفولد به سوی اتاق احتراق حركت نماید .

در سرعت متوسط و اقتصادی ، وقتی دریچه گاز نیمه باز باشد ، مقدار خلاء بیشتر شده و قسمت اعظم بنزین به صورت گاز در می آید .
در موتورهایی كه برای هر سیلندر یك عدد كاربراتورنصب شده ، با اینكه مخلوط بنزین و هوا هنوز به صورت مایع است ، مشكل نداشته و به اتاق احتراق خواهد رسید و در آنجا توسط حرارت موجود به گاز تبدیل می گردد . اگر چند سیلندر توسط یك كاربراتور تغذیه گردد ، تقسیم درست و مناسب از اهمیت خاصی برخوردار است و چنانچه مخلوط مرطوب باشد احتراق آن با اشكال مواجه خواهد شد .

دمای اضافی كه از منیفولد دود و یا خروجی آب گرم به منیفولد هوا می رسد ، در تبدیل بنزین به گاز تسریع بخشیده و در نتیجه فشار یكنواخت مخلوط را تضمین می نماید .
درمواردی كه موتور سرد است ، تبخیر و یا تبدیل بنزین به گاز در موتورهای گرم زمانی كامل می گردد كه مخلوط وارد سیلندر شده و با دیواره سیلندر و سوپاپ دود تماس حاصل نماید و با دود یا گاز باقیمانده از احتراق قبلی مخلوط گردد.

4-كابراتور ژیگلور ثابت
كاربراتور ژیگلور ثابت ( یاساسات ثابت ) متشكل از تعدادی ژیگلور و یك كعدد پمپ شتابدهنده است تا مقدار لازم از مخلوط بنزین و هوارا مطابق با نیاز به اتاق احتراق برساند .
وقتی جریان یا كوران هوا در دهانه مخروطی سرعت می گیرد ، غلظت هواكمتر شده و بدون اینكه وسیله ای باشد كه این امر را جبران نماید ، مخلوط به تدریج از بنزین غنی می شود و به حدی خواهد رسید كه اشباع و غیر قابل سوختن می گردد این مشكل در كاربراتور ژیگلور ثابت با مخلوط شدن مقداری هوا بابنزین و قبل از ورود به دهانه مخروطی برطرف می گردد .

در اكثر كاربراتورها ،‌لوله ای سوراخدار این مشكل را مرتفع و مخلوط را برای احتراق آماده می سازد . در حقیقت این لوله سوارخدار از دو عدد لوله ، یكی در داخل دیگری تشكیل شده و بنزین قبل از ورود به دهانه مخروطی ، به داخل این لوله ها كشیده می شود و با توجه به دور موتور ، هوا به مقدار لازم از طریق یك ژیگلور كمكی هوا ( یا ژیگلور تعدیل ) وارد لوله داخلی می شود كه دارای تعدای سوراخ در سطوح مختلف بوده و به طور خودكار مخلوط را رقیقتر و مناسب احتراق می سازد .

بخش دوم ، مدارهای كاربوراتور
الف –مدار شناور : مدار شناور شمل یك پیاله سوخت ( پیاله شناور ) ، یك شناور و یك سوپاپ سوزنی است
كارشناور و سوزن این است كه سطح سوخت را در پیاله تقریباً ثابت نگهدارد . اگر سطح سوخت از حد عادی بالاتر باشد مقدار زیادی سوخت ا زلوله سوخت پاش خارج می شود و اگر سطح سوخت خیلی پائین باشد مقدار خیلی كمی سوخت از آن خارج می گردد و د رهر دو حال مخلوط غنی یا ضعیف حاصل موجب بدكار كردن موتور می گردد .

تبصره – مخلوط غنی مخلوطی است كه نسبت سوخت آن زیاد باشد .
اگر سوخت با سرعتی بیش از سرعت خروج سوخت وارد پیاله شود سطح سوخت بالاخواهد آمد . این عمل موجب می شود كه شناور سوزن سوپاپ را بالا برده و آن را در نشیمن خود قراردهد و لوله ورودی بنزین را مسدود كند به طوری كه بنزین نتواند وارد پیاله سوخت بشود .
سپس اگر سطح سوخت پایین رفت شناور نیز پایین رفته و سوزن سوپاپ را نیز پائین می كشد به طوری كه سوراخ ورودی بنزین باز می گردد . در این حالت سوخت می تواند وارد پیاله سوخت بشود

.
در حالت عادی سطح سوخت باندازه تقریباً ثابتی نگهداری می شود . شناور سوزن را به قسمی در سوپاپ نگه میدارد كه سوخت ورودی با نقصان سوخت پیاله متعادل باشد .
ب – دریچه گاز : در یچه مقدار هوا و بنزینی را كه از كاربوراتور عبور می كند كنترل می نماید . و باین ترتیب سرعت موتوررا كنترل می كند . دریچه گاز یك صفحه تخت مدور است كه روی یك شافت گاز نصب شده است مجموعه شافت و دریچه نصب شده روی آن در داخل كاربوراتور قرارداده شده است .
موقعیكه دریچه بسته باشد از عبور هوا جلوگیری می كند و موقعیكه باز باشد به هوا اجازه عبور میدهد . دریچه گاز توسط اهرم هایی به پدال گاز متصل شده است و وقتی راننده به پدال گاز فشار دهد دریچه گاز باز میشود .

ج – دستگاه شتاب دهنده
یك نوع دستگاه پمپ شتاب دهنده شامل یك پیستون می باشد كه به دریچه گاز مربوط شده است . با دو سوپاپ یكطرفه ، یك هواكش و یك ژیگلور . موقعیكه دریچه گاز بسته باشد پیستون سوخت ار از راه سوپاپ یكطرفه ورودی بداخل سیلندر خود می كشد . وقتی دریچه گاز بطور ناگهانی باز شود ، پیستون بنزین را از طریق سوپاپ یكطرفه خروجی و ژیگلر شتاب دهنده وارد جریان هوامی كند و این تخلیه بنزین آنقدر ادامه می یابد تا اینكه سوخت بحدكافی از لوله سوخت پاش اصلی خارج گردد .

در نتیجه در موقع افزایش سریع سرعت موتور ، نه تنها دركار موتور هیچ وقفه یا سكته ای بوجود نمی آید بلكه شتاب خیلی سریع و یكنواخت می باشد .
از آنجائیكه د رهنگام كاركردن معمولی موتور در دهانه ژیگلور پمپ شتاب دهنده یك خلاء نسبی بوجود می آید یك مجرای هواكش در محل ژیگلور تخلیه پمپ تعبیه شده است كه تأثیر خلاء را خنثی می كند و از تخلیه سیفون سوخت در مواقعی كه پمپ شتاب دهنده كار نمیكند جلوگیری می نماید . این عمل با وارد كردن فشار بیشتر به هواكش كه سوپاپ یكطرفه هواكش را مسدود می كند انجام می گیرد

.
د – دستگاه ساسات : موقعی كه بخواهیم موتور سرد را روشن كنیم ، مخلوط غنی تری مورد لزوم است . بعبارت دیگر درصد بنزین باید نسبت به موقعی كه موتورگرم است بیشتر باشد .
برای رسیدن باین هدف یك دریچه اضافی در دهانه كاربوراتور در بالای لوله سوخت پاش اصلی قرارداده اند كه وقتی بسته می شود مقدار هوایی را كه از دهانه كاربوراتور عبور می كند به میزان زیادی كاهش می دهد .این عمل تعادل فشار هوارا تااندازه زیادی برهم می زدند . در لوله هواكش كاربوراتور ، خلاء تولید شده به وسیله پیستون های موتور فشار راتا حدود 5 پوند بر اینچ مربع كاهش می دهد درحالیكه فشار تقریباً 15 پوند براینچ مربع ( در كنار دریا ) روی بنزین در پیاله بنزین وارد می شود .

این اختلاف فشار باعث می شود كه مقدار زیادی بنزین از پیاله بنزین وارد جریان هوا بشود و مخلوط غلیظی برای روشن شدن سریع موتور سرد فراهم گردد . همینكه موتورگرم شد دریچه ساسات باید باز شود تا اینكه نسبت هوا و بنزین بحد عادی خود باز گردد .
گرچه در بعضی از اتومبیل ها ساسات توسط دست راننده شروع به كار می كند ، ولی بیشتر كاربوراتور های مدرن دارای ساسات اتوماتیك می باشد كه تركیبی از یك فنر حلزونی دی متال ترموستاتیك و یك پیستون خلائی می باشد . فنر ترموستاتیك و پیستون هردو به دریچه ساسات متصل شده اند.

دریافت این فایل

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید